O nas
Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego Oddział Świętokrzyski (PIPRiLOŚ) jest izbą gospodarczą reprezentującą interesy zrzeszonych w niej przedsiębiorców i innych podmiotów w zakresie prowadzonej przez nich działalności polegającej na wytwarzaniu, wprowadzaniu na rynek a także na identyfikacji, uznawaniu i promocji produktów regionalnych lub lokalnych oraz innej działalności z tym związanej.
Spotkanie założycielskie PIPRiLOŚ odbyło się 29 listopada 2013 r. a 16 kwietnia 2014 została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym.
W skład Zarządu Oddziału Świętokrzyskiego weszli: Ireneusz Bęben, Prezes Zarządu; Halina Dobrowolska, Wiceprezes Zarządu; Piotr Dąbrowski, Członek Zarządu.
PIPRiLOŚ posiada własną osobowość prawną i działa jako niezależna organizacja w strukturach Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego (PIPRiL). Nasi członkowie są automatycznie członkami PIPRiL.
Zgodnie z ustawą o izbach gospodarczych z dnia 30 maja 1989 r. izba gospodarcza jest organizacją samorządu gospodarczego, reprezentującą interesy gospodarcze zrzeszonych w niej przedsiębiorców, w szczególności wobec organów władzy.
Do zadań PIPRiLOŚ należy w szczególności:
1) kreowanie polityki wspierania rozwoju produktów regionalnych i lokalnych, promowanie tych produktów oraz inicjowanie działań na rzecz zapewnienia wyższej jakości produktów dostępnych na rynku.
2) działanie na rzecz aktywnej polityki w zakresie wprowadzania lokalnych i regionalnych produktów do obrotu gospodarczego.
3) promowanie inicjatyw gospodarczych członków, popieranie kształcenia zawodowego
oraz doskonalenia zawodowego producentów i pracowników.
4) informowanie o walorach produktów regionalnych i lokalnych.
5) reprezentowanie i ochrona interesów swoich członków. Udzielanie wsparcia w rozwiązywaniu problemów prawnych, organizacyjnych i ekonomicznych.
6) organizowanie współdziałania swoich członków w dążeniu do poprawy własnej sytuacji prawnej
i ekonomicznej.
7) występowanie we wspólnym imieniu do organów władz państwowych, organów władz samorządu terytorialnego oraz innych organizacji.
8) działania w kierunku przygotowania polskiego prawa, polskich instytucji i polskiego rynku do wykorzystania, związanych z integracją z UE, szans rozwoju produktów regionalnych i lokalnych.
9) ocenianie funkcjonowania prawa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej szczególnie
w dziedzinie produktów regionalnych i lokalnych. Przedkładanie postulatów dotyczących spójności, przejrzystości i sprawności stanowionego prawa.
10) kształtowanie i upowszechnianie dobrego obyczaju oraz doskonalenie norm rzetelnego postępowania w obrocie gospodarczym.
11) organizowanie i stwarzanie warunków do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego i pojednawczego oraz uczestniczenie na odrębnych zasadach w postępowaniu sądowym w związku z działalnością gospodarczą swoich członków.
12) organizowanie wszelkich uprzednio nie wymienionych działań ułatwiających i poprawiających warunki prowadzenia przez członków działalności, w tym także pomoc w tworzeniu wspólnych stowarzyszeń gospodarczych lub grup producentów rolnych.
13) współorganizowanie i organizowanie działalności kulturalnej, sportowej, turystycznej, rekreacyjnej i tym podobnej integrującej środowisko członków Izby.
Izba realizuje swoje zadania w szczególności przez:
1) samodzielne podejmowanie lub koordynowanie inicjatyw członków w zakresie tworzenia programów rozwoju, przygotowywania regulacji prawnych i rozwiązań instytucjonalnych dotyczących produktów regionalnych i lokalnych.
2) opiniowanie założeń regionalnej i ogólnokrajowej polityki gospodarczej zwłaszcza w dziedzinach mających wpływ na rozwój produktów regionalnych i lokalnych.
3) uczestniczenie w opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz zasad polityki gospodarczej.
4) współpracę z organami administracji państwowej i samorządowej, i innymi niż Izba organizacjami gospodarczymi lub samorządu gospodarczego w celu tworzenia odpowiednich warunków prowadzenia działalności gospodarczej.
5) uczestniczenie w programach odnowy wsi.
6) współpracę i wymianę doświadczeń z krajowymi i zagranicznymi organizacjami w tym z izbami gospodarczymi oraz przemysłowo-handlowymi w celu realizacji zadań statutowych.
7) prowadzenie działalności edukacyjnej i informacyjnej, organizowanie wystaw, spotkań, pokazów. Prezentacja i upowszechnianie produktów regionalnych i lokalnych.
8) organizowanie w różnych formach spotkań tematycznych i szkoleń.
9) prowadzenie działalności wydawniczej dla realizacji zadań statutowych.
10) organizowanie zgodnie ze standardami przyjętymi w Unii Europejskiej i w UE ochrony i wsparcia: wytwarzania produktów regionalnych i lokalnych, wprowadzania ich na rynek i utrzymania
na rynku.
11) pomoc w procesie zgłaszania, rejestracji i kontroli funkcjonowania krajowych i europejskich znaków jakości.
12) udzielanie producentom produktów regionalnych i lokalnych pomocy doradczej, prawnej
i w zakresie pozyskiwania środków z funduszy europejskich i krajowych.
13) delegowanie przedstawicieli Izby do instytucji doradczych, na zaproszenie organów państwowych oraz inicjowanie działań mających na celu nowelizację aktów prawnych lub współpraca przy ich opracowywaniu.
14) wydawanie opinii, ekspertyz i certyfikatów oraz udzielanie informacji o produktach regionalnych
i lokalnych.
15) prowadzenie identyfikacji produktów regionalnych i lokalnych oraz ocenianie jakości tych produktów.
16) wyróżnianie znakami jakościowymi i promocyjnymi produktów regionalnych i lokalnych.